Traveling through the Eje Cafetero

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-English-

Sixty-four fifth grade students lived a unique experience in the “eje cafetero” from the 7th to the 10th of November. This trip was a crucial milestone in the process of closing the PYP (Early Childhood+Primary) cycle and moving on to secondary.

During this experience, the students had the opportunity to get out of the routine and comfort zone to work on self-knowledge, a key step in finding the theme and motivations for their Exhibition [PYPx], the final project of the PYP cycle. Using the motto “I change myself to change the world”, the students also developed this strengthened self-knowledge to contribute to their classmates.

Additionally, the students discovered in the natural environment of the Cocora Valley some of the complex connections and implications between ecosystems and man-made systems, such as the economy, community organisation and climate change.

María José Burbano and Alejandro López from 5D told us about their impressions of the trip. “My experience in the Eje Cafetero was very cool, because I spent time with all my classmates. We felt like a community and we broke the barriers of the classrooms. We faced many challenges like camping, being without our parents for 4 days, but I coped with it”, said María José.

“I learned a lot about coffee, about ecosystems and also about wax palms. What I liked the most was the Masterchef we did, where we cooked dishes that recreated a story,” added the student.

On the other hand, Alejandro told us that “it was a very nice experience because it was one of the first times I went camping with friends”. 

Activities included setting up the camp by the students themselves, a night walk in the forest, a hike through the Cocora Valley guided by experts, a narrative cooking activity, a campfire where they reflected on the Elements, and introspection routines at the beginning and end of each daily activity.

Students highlighted that they learned to live with others and see how they can find things in common with people and the natural environment around them.

This experience was not only physical, but also emotional and cognitive, as it aligns with the ‘Who We Are’ and ‘How the World Works’ Units of Inquiry. The family’s trust and support in this process of personal growth of the students has been key, because it allows them to feel confident and empowered to take on the challenges and changes to come.

-Español-

64 estudiantes de quinto grado vivieron una experiencia única en el eje cafetero del 7 al 10 de noviembre. Esta salida se convierte en un hito crucial en su proceso de cierre para el ciclo PYP (Early Childhood+Primaria) y paso a la secundaria.

Durante esta experiencia, los estudiantes tuvieron la oportunidad de salir de su rutina y comodidades para trabajar en su autoconocimiento individual, un punto clave para encontrar el tema y las motivaciones de su Exhibition [PYPx], proyecto final del ciclo PYP. Bajo el lema “I change myself to change the world”, los estudiantes también llevaron ese auto-conocimiento fortalecido para aportar a sus compañeros.

Además, los estudiantes descubrieron en el entorno natural del Valle del Cocora algunas de las complejas conexiones e implicaciones existentes entre ecosistemas y los sistemas creados por el hombre, como la economía, la organización de las comunidades y el cambio climático.

María José Burbano y Alejandro López de 5D nos hablaron de sus impresiones sobre esta salida. “Mi experiencia en el Eje Cafetero fue muy chévere, porque conviví con todos mis compañeros. Nos sentimos como una comunidad y rompimos las barreras de los salones. Nos enfrentamos a muchos retos como acampar, estar sin nuestros papás por 4 días, pero lo afronté”, mencionó María José.

“Aprendí mucho del café, sobre los ecosistemas y también sobre las palmas de cera. Lo que más me gustó fue el Masterchef que hicimos, en dónde cocinamos platos que recrearán una historia” añadió la estudiante.

Por otro lado, Alejandro nos relata que “fue una experiencia muy bonita porque era una de las primeras veces en las que iba a acampar con amigos”. 

Las actividades incluyeron el montaje del campamento por los propios estudiantes, una caminata nocturna en el bosque, caminata por el Valle del Cocora guiada por expertos, una actividad de cocina narrativa, una fogata en la que se reflexionó acerca de los elementos; y rutinas de introspección al inicio y término de cada actividad diaria realizada.

Los estudiantes destacaron que aprendieron a convivir con los demás y ver cómo se pueden encontrar cosas en común con las personas y el entorno natural que les rodea.

Esta experiencia no sólo fue física, sino también emocional y cognitiva, pues se alinea con las Unidades de Indagación ‘Who We Are’ y ‘How the World Works’. La confianza y apoyo de las familias en este proceso de crecimiento personal de los estudiantes ha sido clave, porque les permite sentirse confiados y con las capacidades necesarias para asumir los retos y cambios venideros.

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